Zoek het ff zelf uit

Toch even hulp nodig?

Geen antwoord kunnen vinden op je vraag? Geen probleem. Op deze pagina vind je (bijna) alle belangrijke informatie en meest gestelde vragen over onze school, trajecten en andere praktische zaken. Bovendien kun je altijd één van onze medewerkers bellen, appen of mailen. Er staat altijd iemand voor je klaar.

• Studiedagen: donderdag 19 en vrijdag 20 oktober 2023
  • Herfstvakantie: maandag 23 t/m vrijdag 27 oktober 2023
  • Rapportvergadering: dinsdag 28 november 2023
  • Kerstvakantie: vrijdag 22 december 2023 t/m vrijdag 5 januari 2024
  • Rapportvergadering: woensdag 7 februari 2024
  • Voorjaarsvakantie: maandag 19 februari t/m vrijdag 23 februari 2024
  • Goede vrijdag: vrijdag 29 maart 2024
  • Tweede Paasdag: maandag 1 april 2024
  • Meivakantie: maandag 29 april t/m vrijdag 10 mei 2024
  • Tweede Pinksterdag: maandag 20 mei 2024
  • Zomervakantie: maandag 15 juli t/m vrijdag 30 augustus 2024

Voortgezet Algemeen Volwassenen Onderwijs.

Ja, bij het vavo kun je in één jaar extra examenvakken behalen voor je vervolgstudie.

Ben je uitbesteed door je VO-school, dan heb je recht op gratis schoolboeken. In alle andere gevallen moet je de boeken zelf betalen.

Op 1 oktober moet je 18 jaar of ouder zijn. Je bent wettelijk toelaatbaar als je aan het begin van het schooljaar 16 jaar bent, mits je aan bepaalde voorwaarden voldoet (zie verderop bij uitbestede leerling). In de meeste gevallen zijn wij terughoudend in het aannemen van zestien- of zeventienjarigen. Die horen in het VO (= voortgezet onderwijs).

Nee, als je een VAVO-opleiding volgt, heb je geen recht op studiefinanciering of een OV-studentenkaart, maar onder bepaalde voorwaarden kun je via school wel een reiskostenvergoeding aanvragen. Bij een volledig pakket heb je wel recht op “tegemoetkoming scholieren” en bij een deelpakket meestal op een “tegemoetkoming deeltijders”. Zie: “Kosten en vergoedingen” voor meer informatie over schoolkosten en tegemoetkomingen.

VAVO-leerlingen hebben geen recht op studiefinanciering. Als je een voltijdopleiding volgt en 18 jaar of ouder bent, heb je wel recht op ‘tegemoetkoming studiekosten’. Als je een deeltijdopleiding volgt, kun je onder bepaalde voorwaarden in aanmerking komen voor ‘tegemoetkoming deeltijders’.

Ja, het VAVO biedt maatwerk dus je kunt zelf bepalen welke vakken je (nog) wilt volgen.

In principe duurt een opleiding aan het VAVO één schooljaar waarin je het examen afrondt. Je kunt het ook spreiden over meer jaren.

Onder bepaalde voorwaarden kun ook als 16- of 17-jarige naar het VAVO, meestal via uitbesteding door je huidige middelbare school. Informeer daar naar de mogelijkheden.

Dat kan zeker, maar niet alle vakken worden ook ’s avonds aangeboden.

Onze vakdocenten geven incidenteel bijles aan hardwerkende leerlingen die net niet genoeg hebben aan de ingeroosterde contacturen.

Een les duurt 45 minuten. Per vak krijg je meestal twee lesblokken van 90 minuten per week. Je kunt bij de aanmelding aangeven of je liever overdag of liever ’s avonds naar school gaat. Overdag zijn de lessen tussen 8:30 en 17:15 uur en ’s avonds tussen 17:45 en 22:30 uur.

In de eerste week van september vindt de introductie plaats. Je krijgt daar een uitnodiging voor. Dan krijg je je rooster en maak je kennis met de school. Deelname is verplicht. De eerste lesdag is op donderdag 7 september 2023.

Ja, voor volledig afgeronde vakken kun je vrijstellingen krijgen. Daarom hebben we bij de intake je originele cijferlijst(en) nodig waar deze vakken opstaan. Door de onvoldoende cijfers weg te werken of bepaalde cijfers te verbeteren, kun je alsnog een diploma halen.

Jazeker, je kunt een of meer vakken volgen, afhankelijk van je vooropleiding (vmbo-tl, havo, vwo).

In overleg met je mentor en ons begeleidingsteam bepalen we welke begeleiding we je kunnen aanbieden. Zo zijn er bijvoorbeeld workshops “plannen en organiseren”.

Je kunt je in ieder geval aanmelden van half mei t/m eind augustus 2023. Hier geldt: hoe eerder hoe beter, bij een late aanmelding loop je het risico dat sommige vakken vol zitten. Tijdens het schooljaar is tussentijds instromen (later starten) helaas niet mogelijk.

Als we beschikken over alle informatie en je aan onze toelatingseisen voldoet, nodigen we je uit voor een intakegesprek, liefst met je ouder(s) en/of begeleider(s) erbij. Deze gesprekken starten in juni. Zit je nog op het voortgezet onderwijs (VO) en ben je op 1 oktober nog geen 18, dan moet de VO-school akkoord gaan met de overstap (door het invullen van een VO-uitbestedingsformulier). Tijdens het intakegesprek bespreken we je schoolloopbaan, motivatie, inzet, vakkenpakket, cijfers en bepalen we welk traject voor jou de meeste kans van slagen heeft. Daarna vindt de inschrijving plaats.

Er zijn twee soorten inschrijvingen:

1. Via het voortgezet onderwijs met akkoordverklaring (een vo-uitbestedingsformulier) - je heet dan een uitbestede leerling (vanaf 16 jaar)
  2. Zelfstandige inschrijving bij het VAVO Lyceum – je heet dan een Rijksgefinancierde leerling (vanaf 18 jaar)

Hierover word je tijdens het intakegesprek geïnformeerd.

Als uitbestede leerling ben je alleen toelaatbaar op voorwaarde dat je uitbesteed wordt door een middelbare school (vo-school). Je bent 16 jaar of ouder aan het begin van het schooljaar. Schoolkosten: uitbestede leerlingen betalen geen wettelijk les- of cursusgeld. Er zijn ook geen kosten voor je studieboeken. Je moet wel rekening houden met reiskosten.

Je bent 18 jaar of ouder aan het begin van het schooljaar en je wordt niet uitbesteed. Rechtstreeks ingeschreven leerlingen betalen aan DUO het wettelijk lesgeld bij een volledig pakket. Wanneer je maar in een aantal vakken examen doet (een deelpakket hebt), betaal je cursusgeld per vak per jaar. Bij zowel het volledige pakket als het deelpakket moet je ook nog rekening houden met de bijkomende kosten van de studieboeken.

Stel je vraag: zie “Contact”.