Kosten en vergoedingen

Wat kost het VAVO Lyceum van Twente nou eigenlijk?

Studeren aan het VAVO Lyceum kost geld. Zo betaal je soms lesgeld, huur of koop je boeken en heb je een device nodig (laptop, tablet) om op te werken. Bij het VAVO kom je niet in aanmerking voor studiefinanciering of een OV-kaart, maar onder bepaalde voorwaarden kun je via school wel een reiskostenvergoeding en in de meeste gevallen een tegemoetkoming aanvragen. Daardoor blijven de kosten beheersbaar. Welke kosten voor jou gelden en welke vergoedingen je kunt krijgen, hangen af van jouw individuele situatie. Hieronder leggen we uit hoe dit bij het VAVO Lyceum werkt.

Voltijd opleiding

Rijksbudget ≥ 18 jaar***

Uitbesteed door VO-school ≥ 18 jaarUitbesteed door VO-school <
18 jaar

Lesgeld: € 1.419,- * (huur)boeken

(Géén lesgeld)
(Géén lesgeld)

Kinderbijslag (www.svb.nl)

Deeltijd opleiding

Rijksbudget ≥ 18 jaar***

Uitbesteed door VO-school

18 jaar

Uitbesteed door VO-school

< 18 jaar

Cursusgeld*:

€ 37,60 x aantal lesuren op het VAVO-weekrooster

(Voorbeeld: 6 lesuren per week: 6 x € 37,60 = € 225,60 voor een heel jaar)

(huur)boeken

(Géén cursusgeld)
(Géén cursusgeld)
Recht op:

Tegemoetkoming Deeltijders (>6 lesuren) (www.duo.nl)

Kinderbijslag (www.svb.nl)
Gratis boeken

(*) Indien op 1 augustus (2024) 18 jaar.
(**) Het VAVO Lyceum vraagt geen eigen bijdrage.
(***) Indien de leerling in het schooljaar 2024-2025 18 jaar wordt én niet meer staat ingeschreven bij een VO-school kan hij ook worden ingeschreven bij het VAVO. Hiervoor is echter toestemming van leerplicht nodig.

Welke kosten gelden voor jou?

De kosten die je maakt hangen af van je leeftijd, welk traject je wil volgen en hoe je bent ingeschreven. Er zijn drie situaties mogelijk:

1. Je wordt uitbesteed door je huidige voortgezet onderwijsschool

Wanneer je onder de 18 jaar bent, dan word je ingeschreven door je huidige VO-school. In dat geval betaalt je school de opleiding en de boeken. In sommige gevallen kan dit ook wanneer je ouder bent dan 18. Informeer daarom eens bij de decaan van je huidige school.

2. Je schrijft je zelfstandig in bij het VAVO Lyceum

Wanneer je jezelf inschrijft dan vallen de kosten voor je opleiding onder de Rijksbekostiging. Dit betekent dat de overheid een deel van je kosten betaalt. Je betaalt dan nog wel lesgeld/cursusgeld en je boeken. De kosten hiervoor hangen af van je traject.

3. Je schrijft je in na 1 oktober
Bij inschrijving na 1 oktober val je onder geen van beide regelingen. Je schrijft je dan in als particulier. De kosten worden dan voor jouw situatie bepaald.