Vwo (één- of tweejarig)

In één jaar je vwo halen

Ben je gezakt voor je vwo-examen, of wil je opstromen vanuit havo of een vergelijkbaar niveau? Bij het VAVO Lyceum kun je afhankelijk van je vooropleiding een vwo-diploma in één jaar halen of de vakken over twee jaar verdelen. Voor havisten geldt het laatste.

Je kunt daarbij kiezen voor een voltijdtraject, waarbij je alle lesstof van vwo 4 t/m 6 krijgt, of voor een deeltijdtraject, waarbij je alleen de vakken haalt waarop je gezakt bent. Je bent geslaagd als je voldoet aan alle exameneisen.

"Ik vond daar de steun en het vertrouwen dat ik op dat moment hard nodig had"

Jij doet het, wij begeleiden je

We vinden het belangrijk dat je zoveel mogelijk zelf verantwoordelijkheid neemt voor je studieloopbaan. Wij staan klaar om je daarbij te ondersteunen, met een uitgebreid pakket aan begeleidingsvormen.

Zo kun je:

• mentorgesprekken voeren;
  • je studievaardigheden verbeteren;
  • bijlessen volgen;
  • studieloopbaanbegeleiding krijgen.

Je krijgt de begeleiding die jij nodig hebt, niet alleen vakinhoudelijk maar ook sociaal-emotioneel. Gaat het niet volgens plan? Dan kunnen we je ook adviseren om je opleiding anders vorm te geven.

Dit traject samengevat

Duur 🕒1 of 2 jaar
StartdatumSeptember 2023
Cursusjaar2023-2024

Studiekosten

Ieder traject is maatwerk. De studiekosten hangen af van jouw situatie. Op deze pagina vind je meer informatie over de studiekosten en bekostigingsmogelijkheden.

Zo ziet jouw traject er uit:

Aanmelding

Je VAVO-reis begint met de aanmelding. Je levert informatie aan en geeft aan welke opleiding je wilt volgen en wat je doelen zijn. De opleidingscoördinator neemt contact met je op voor het plannen van de intake en de AMN-talentscan.

Persoonlijk traject uitstippelen

Een screening kan tot de intake-activiteiten behoren. Bij de intake bespreken we je wensen, doelen en stippelen we je persoonlijke traject bij het VAVO uit. We houden daarbij rekening met begeleiding, vooropleiding en gewenste vervolgopleiding. Alles in orde? Dan schrijven we je direct in en krijg je alle benodigde informatie mee.

Maak kennis met de school, je medeleerlingen en docenten

Tijdens de introductie zorgen we dat je startklaar bent voor het nieuwe jaar. We checken of je accounts werken, praten je bij over de gang van zaken binnen de opleiding, en je maakt ook direct kennis met je mentor en medeleerlingen. Met je mentor maak je een afspraak voor een kennismaking, zodat jullie de wijze van begeleiding en contact kunnen afstemmen. We leggen de nadruk op communicatie en VAVO-competenties voor een succesvol schooljaar.

Je volgt lessen en maakt examens

Gedurende drie periodes van zeven weken volg je alle lessen. Voor ieder vak krijg je in dit intensieve traject alle verplichte school- en eindexamenstof van de gehele bovenbouw aangeboden. Iedere periode wordt afgesloten met schoolexamens. Je mentor en opleidingscoördinator houden je resultaten en presentie (we gaan uit van 100% aanwezigheid)  goed in de gaten en sturen bij waar nodig.

Eindexamen en diplomering!

Na de laatste schoolexamens start de examentraining. Per vak volg je specifieke training en extra uitleg voor een perfecte voorbereiding voor het Centraal Examen in mei en juni. Geslaagd voor je vak(ken) of diploma behaald? Gefeliciteerd! Tijdens de diplomering reiken we op feestelijke wijze je diploma of certificaat uit! Je VAVO-reis is voltooid!

Deze leerlingen gingen je voor:

Vwo-diploma combineren met hbo of mbo?

Wanneer je nét gezakt bent voor je vwo-diploma, kun je het eenjarig vwo-traject ook combineren met een hbo- of mbo-opleiding. Hierbij haal je de vakken die je nog mist voor je diploma en begin je ondertussen alvast met studeren.

Zo’n combitraject is alleen mogelijk onder bepaalde voorwaarden. Zo mag je maar maximaal twee vakken missen voor je diploma en moet je een goede werkhouding, motivatie en studiekeuze laten zien. Dit bespreken we uitgebreid met je. Ontdek meer over onze combitrajecten.

Wat zijn de toelatingseisen?

• Vwo-5
  • Of vwo-6
  • Of havodiploma (na overleg)
  • Of een hiermee vergelijkbaar niveau

Wanneer krijg je je diploma?

Je ontvangt je diploma als je aan de exameneisen (de slaag- en zakregeling) voldoet.

Hoe zit het met de studiekosten?

Als je gaat studeren aan het VAVO Lyceum krijg je met kosten te maken, maar kun je ook tegemoetkomingen aanvragen. Hoe hoog de kosten zijn, hoeveel tegemoetkoming je krijgt en of je boeken worden vergoed, hangt af van jouw situatie. Check wat jouw studiekosten zijn.

Profielen:

• Cultuur & Maatschappij
  • Economie & Maatschappij
  • Natuur & Gezondheid
  • Natuur & Techniek

Welke vakken kun je volgen?

• Aardrijkskunde
  • Bedrijfseconomie
  • Biologie
  • Duitse taal en literatuur