Combitraject VAVO + (versneld) mbo of hbo

Diploma halen en studeren tegelijk

Ben je nét gezakt voor je havo- of vwo-examen en moet je nog één of twee vakken halen? Dan kun je op het VAVO Lyceum je havo- of vwo-diploma halen én beginnen met een (versnelde) mbo-opleiding of een hbo-studie.

Bij het HBO-combitraject (VAVO-HO-traject) volg je bij het VAVO Lyceum in de avond de havo- of vwo-vakken die je nog niet hebt gehaald en doe je aan het einde van het schooljaar opnieuw eindexamen. Tegelijkertijd volg je overdag colleges bij Hogeschool Saxion. Op die manier kun je in één jaar zowel je havo- of vwo-diploma als een gedeelte van je HBO-opleiding behalen. Je hebt hierbij wel een positief advies nodig van de decaan van je middelbare school. Daarna start de toelatingsprocedure.

Bij het MBO-combitraject volg je bij ons in de avond de havo- of vwo-vakken die je nog niet hebt gehaald en doe je aan het einde van het schooljaar opnieuw eindexamen. Tegelijkertijd volg je overdag een (versnelde) MBO niveau 4-opleiding bij het ROC van Twente. Op die manier kun je in één jaar zowel je VO-diploma als een MBO-diploma behalen.

"Ik vond daar de steun en het vertrouwen dat ik op dat moment hard nodig had"

Jij doet het, wij begeleiden je

We vinden het belangrijk dat je zelf zo veel mogelijk verantwoordelijkheid neemt over je studieloopbaan. Wij staan voor je klaar met verschillende vormen van ondersteuning.

Zo kun je mentorgesprekken voeren, je studievaardigheden verbeteren, bijlessen volgen of studieloopbegeleiding krijgen. Je krijgt de begeleiding die jij nodig hebt, zodat je succesvol je havo of vwo afrondt én een goed eerste studiejaar hebt. Gaat het toch niet goed? Dan kunnen we je ook adviseren om je opleiding op een andere manier voort te zetten.

Dit traject samengevat

Duur 🕒1 jaar
StartdatumSeptember 2023
Cursusjaar2023-2024

Studiekosten

Ieder traject is een maatwerktraject. Afhankelijk van jouw verhaal, verschillen de studiekosten. Wil je meer informatie over de kosten? Klik dan hier voor meer informatie over diverse bekostigingsmogelijkheden.

Zo ziet jouw traject er uit:

Aanmelding

Je VAVO-reis begint met de aanmelding. Je levert informatie aan en geeft aan welke opleiding je wilt volgen en wat je doelen zijn. De opleidingscoördinator neemt contact met je op voor het plannen van de intake en de AMN-talentscan.

Persoonlijk traject uitstippelen

Een screening kan tot de intake-activiteiten behoren. Bij de intake bespreken we je wensen, doelen en stippelen we je persoonlijke traject bij het VAVO uit. We houden daarbij rekening met begeleiding, vooropleiding en gewenste vervolgopleiding. Alles in orde? Dan schrijven we je direct in en krijg je alle benodigde informatie mee.

Maak kennis met de school, je medeleerlingen en docenten

Tijdens de introductie zorgen we dat je startklaar bent voor het nieuwe jaar. We checken of je accounts werken, praten je bij over de gang van zaken binnen de opleiding, en je maakt ook direct kennis met je mentor en medeleerlingen. Met je mentor maak je een afspraak voor een kennismaking, zodat jullie de wijze van begeleiding en contact kunnen afstemmen. We leggen de nadruk op communicatie en VAVO-competenties voor een succesvol schooljaar.

Je volgt lessen en maakt examens

Gedurende drie periodes van zeven weken volg je alle lessen. Voor ieder vak krijg je in dit intensieve traject alle verplichte school- en eindexamenstof van de gehele bovenbouw aangeboden. Iedere periode wordt afgesloten met schoolexamens. Je mentor en opleidingscoördinator houden je resultaten en presentie (we gaan uit van 100% aanwezigheid)  goed in de gaten en sturen bij waar nodig.

Eindexamen en diplomering!

Na de laatste schoolexamens start de examentraining. Per vak volg je specifieke training en extra uitleg voor een perfecte voorbereiding voor het Centraal Examen in mei en juni. Geslaagd voor je vak(ken) of diploma behaald? Gefeliciteerd! Tijdens de diplomering reiken we op feestelijke wijze je diploma of certificaat uit! Je VAVO-reis is voltooid!

Deze leerlingen gingen je voor:

Wanneer kom je in aanmerking?

Er bestaan voor gezakte vwo/havo-leerlingen mogelijkheden tot het verkrijgen van vrijstellingen, zelfs voor vakken die met een onvoldoende zijn afgesloten. Vandaar dat alleen in de strikt noodzakelijke vakken opnieuw examen wordt gedaan.

Daarnaast is het belangrijk dat je laat zien dat je gemotiveerd bent, een goede inzet toont en goede resultaten haalt. Vervolgens bespreken we in een intakegesprek je studiekeuze en hoe we jouw traject gaan vormgeven.

Wat zijn de toelatingseisen?

• Vwo 6 zonder diploma (maximaal twee noodzakelijke vakken onvoldoende)
  • Of havo 5 zonder diploma (maximaal twee noodzakelijke vakken onvoldoende)

Wanneer krijg je je diploma?

Je ontvangt je diploma als je aan de exameneisen (de slaag- en zakregeling) voldoet.

Hoe zit het met de studiekosten?

Als je gaat studeren aan het VAVO Lyceum krijg je met kosten te maken, maar kun je ook tegemoetkomingen aanvragen. Hoe hoog de kosten zijn, hoeveel tegemoetkoming je krijgt en of je boeken worden vergoed hangt af van jouw situatie. Ontdek wat jouw studiekosten worden.

Profielen:

• Cultuur & Maatschappij
  • Economie & Maatschappij
  • Natuur & Gezondheid
  • Natuur & Techniek

Welke vakken kun je onder andere volgen?

• Biologie
  • Duitse taal en literatuur
  • Engelse taal en literatuur
  • Geschiedenis